English

Novinky z průmyslu

Vysoká pec ve Třineckých železárnách vyrobila už 20 milionů tun surového železa

Kolejnice pro kanadské železnice, anebo ocel do svařovacích elektrod. Do těchto výrobků směřovaly jubilejní tavby surového železa z vysoké pece číslo šest (VP 6) Třineckých železáren z pondělí 24. června. Právě tento den tady bylo dovršeno výroby 20 milionů tun surového železa od poslední generální opravy v roce 1999.

Ročně pec vyrobí přibližně jeden milion tun surového železa, které směřuje ke zkujnění na ocelárny a pak na válcovny Třineckých železáren, kde vznikají už konkrétní výrobky či polotovary. „Denní kapacita je průměrně 3000 tun. Letošní rekordní výrobu jsme měli přesně 6. února, kdy se nám podařilo vyrobit dokonce 3 700 tun,“ vypočítává výrobní ředitel hutě Česlav Marek.

Podotýká, že i přes svůj dlouhý čas v chodu od poslední generální opravy je spolehlivost stále na vysoké úrovni. Dosáhnutím mety 20 milionů tun surového železa, což v přepočtu na užitečný objem odpovídá 14 500 tunám na m3, už překonala standart dosahovaný na vysokých pecích v Evropě.

„Životnost vysoké pece závisí především na kvalitě vyzdívek v nístěji a také životnosti chlazení. Ale nejen to, hlavně to záleží na umu lidí, kteří s ní pracují,“ podotýká s tím, že mezi vysokopecaři se často traduje přirovnání pece k ženě. „Člověk s ní zkrátka musí umět komunikovat, naučit se jí rozumět a umět se přizpůsobit jakékoli náladě,“ dodává.

Vysokou pec číslo 6 v Třineckých železárnách obsluhuje 43 směnových pracovníků střediska vysokých pecí, pracovníci technologické fronty a pracovníci údržby. Před 20 lety jich bylo 58. Od té doby prošla pec i několika dílčími modernizacemi. Je vybavena termočlánky, jejichž údaje pomáhají sledovat stav opotřebení uhlíkových bloků, které jsou klíčové pro životnost a provozování pece. Oxidační prostor pece sleduje nový kamerový systém.

Letos bude dokončena výstavba druhého nového ohřívače větru a v příštím roce započne výstavba třetího, čímž bude dokončena obnova baterie ohřívačů větru na VP 6. Pec byla poprvé zafoukána v roce 1952, prošla generálními opravami v roce 1963, 1973, 1985 a nakonec v roce 1999.

Oprava většího rozsahu ji čeká v roce 2021, kdy bude mít za sebou výrobu přes 22 milionů tun železa. Hlavní částí této rekonstrukce bude výměna uhlíkových bloků v nístěji a komplexní rekonstrukce technologického zařízení. Odstávka je plánována v rozsahu 62 dní a 7 dní pak potrvá samotný nájezd pece.

Nahoru