English

Novinky z průmyslu

Společnost DAKO-CZ přejmenovala ulici po vynálezci vlakových brzd

Ulice, ve které sídlí společnost DAKO-CZ, nese nově jméno vynálezce Josefa Daňka. Popisné číslo 1956 v sobě navíc skrývá symboliku: právě v roce 1956 byly mezinárodně schváleny klíčové brzdové systémy, které skupina vedená vynálezcem Josefem Daňkem vyvinula. Změnu adresy si připomněla společnost spolu se svými zákazníky a obchodními partnery v pátek 21. června, kdy došlo ke slavnostnímu otevření nové ulice. DAKO-CZ ke změně názvu svého sídla přikročilo po rekordním roce z hlediska tržeb i zisku.

Tržby společnosti DAKO-CZ v roce 2018 meziročně vzrostly o 26 procent ze 738 na 927 miliónů Kč. Tento klíčový ukazatel dokládá, že společnost DAKO-CZ, jediný český a jeden ze tří světových výrobců brzdových systémů pro kolejová vozidla, má za sebou nejlepší rok ve své více než dvousetleté historii.

„V uplynulém období se velmi dařilo našemu obchodnímu týmu. Získali jsme významné zakázky, které k vynikajícímu výsledku minulého roku přispěly. Obchod je samozřejmě podepřen naším vlastním vývojem i konstrukcí, a především kvalitní výrobou. Mezi naše klíčové zákazníky patří světoví výrobci kolejových vozidel jako jsou společnosti Siemens a Stadler, pro které je špičková kvalita produkce jejich dodavatelů samozřejmostí. Potěšitelné je, že díky naší zakázkové naplněnosti na minulý rok přinejmenším navážeme,“ hodnotí hospodářský výsledek společnosti za rok 2018 Dagmar Matúšová, generální ředitelka DAKO-CZ.

Mezi klíčové zakázky z minulého období patří například dodávky brzdových komponent pro společnost Siemens na 163 osobních vozů rakouského národního dopravce Österreichische Bundesbahnen (ÖBB), společnosti Siemens dodává též brzdové komponenty pro soupravy metra, které Siemens dodává například do Mnichova, Bangkoku či do Sofie. Se společností Stadler spolupracuje DAKO-CZ například na dodávce kompletního pneumatického řízení brzd pro Slovinské dráhy či na zakázce pneumatického řízení brzdy pro 22 třídílných souprav příměstských jednotek typu X15P, které budou v provozu ve Švédsku.

Na slavnostní akci spojené se změnou adresy svého sídla si společnost DAKO-CZ připomněla Josefa Daňka, vynálezce, jemuž dodnes vděčí za svůj výrobní program. Josef Daněk přišel do tehdejšího Kovolisu Hedvikov v roce 1949 a o tři roky později sestavil tým, který pod jeho vedením vyvíjel řešení ČESKOSLOVENSKÉHO BRZDOVÉHO SYSTÉMU železničních vlaků. V roce 1956 došlo k mezinárodnímu schválení brzdových systémů DAKO CV, CV1 a CV1D, což se stalo zásadním milníkem, který určil budoucnost firmy. K připomenutí tohoto roku je nově 1956 i číslo popisné, na němž DAKO-CZ sídlí.

„Význam osoby Josefa Daňka podtrhuje skutečnost, že i za minulého režimu se jeho jméno dostalo do obchodní značky, pod níž firma dodává své produkty, a následně, v roce 1957, i do jejího názvu. DAKO vzniklo spojením DAněk a KOvolis,“ připomíná Dagmar Matúšová. Josef Daněk, ač pocházel z obce Kotvrdovice v Moravském Krase, v Třemošnici pod Železnými horami zůstal a pro firmu pracoval jako poradce i v důchodovém věku až do náhlého úmrtí v roce 2001.

DAKO-CZ je i díky odkazu Josefa Daňka jedním ze tří světových výrobců moderních pneumatických, elektromechanických a hydraulických brzdových systémů a komponentů pro kolejová vozidla: osobní i nákladní vozy, příměstské jednotky, lokomotivy, soupravy metra i tramvaje. Soupravy i vozidla, která brzdí díky DAKO-CZ, jsou provozovány nejen v Evropě, ale také v řadě exotických zemí, například v Číně, Indii, Malajsii, Indonésii, Alžírsku či Saudské Arábii.

Nahoru