English

LEO Express chce provozovat po roce 2019 dálkové vlaky na české železnici

Společnost LEO Express podala nabídku na provoz dálkové železniční dopravy po roce 2019, kdy vyprší současná desetiletá smlouva mezi Ministerstvem dopravy a Českými drahami. Ministerstvo notifikovalo přímá zadání do doby přechodu na vysoutěžené výkony podle současného harmonogramu otevírání trhu. Státy musí efektivně porovnávat nabídky dopravců a otevřít trh nejpozději do roku 2023.

„Velice vítáme kroky Ministerstva a závazek jednat s více dopravci a věříme, že najdeme výhodné řešení, které pomůže České republice skutečně využít potenciál,“ říká Peter Köhler, generální ředitel LEO Express. „Větší aktivita a více konkurence na železnici je výhodná nejen pro cestující nebo rozpočet, ale také je příležitostí pro české dodavatele, kteří do budoucna mohou uspět na evropském trhu. Nabídka počítá s dodavateli vozidel z České republiky i zahraničí. Klademe důraz na špičkové lokální dodavatele,“ doplnil.

Od oznámení zadání v dubnu tohoto roku LEO Express a ministerstvo jedná o představě MD a základních parametrech. Vzhledem k formě zadání přímým zadáním, nikoliv v rámci soutěže, bude společnost a Ministerstvo dopravy nyní jednat a nabídka může být měněna podle upřesňujících požadavků ministerstva. „Z tohoto důvodu, na rozdíl od soutěže, nemůžeme zatím komentovat detaily nabídky,“ říká mluvčí společnosti Kateřina Veitová.

Česká republika vykazuje i přes hustou železniční sít jednu z nejnižších obsazeností v Evropě. Atraktivita železniční dopravy a počet cestujících začal v České republice stoupat až v posledních letech po vstupu soukromých dopravců na trasu Praha – Ostrava.

LEO Express v minulosti deklaroval zájem a podával nabídku na expresní spojení do Ostravy, Lince, nové smlouvy na trať R13 Brno – Břeclav – Olomouc nebo nového expresního spojení do Mnichova. I přes ekonomicky výhodnější nabídku zatím MD odmítlo další jednání. Na zajištění dopravy po roce 2019 se MD zavázalo jednat s dalšími dopravci, což je dobrá zpráva pro cestující i daňové poplatníky.

Nahoru