English

Za dva roky začne přestavba železničního uzlu Pardubice

Centrální komise Ministerstva dopravy schválila záměr projektu modernizace železničního uzlu Pardubice, kterou předložil investor budoucí stavby – Správa železniční dopravní cesty. Modernizace železniční infrastruktury na pardubickém hlavním nádraží přinese snížení hluku a zvýšení rychlosti projíždějících vlaků.

Cestujícím budou sloužit opravená ostrovní nástupiště s bezbariérovým přístupem, nový orientační systém, staniční rozhlas, výtahy a eskalátory. Předpokládané investiční náklady přesáhnou čtyři miliardy korun. V první fázi bude stavba financovaná z národních zdrojů, očekává se však spolufinancování z prostředků EU. Se začátkem stavby se počítá již v roce 2019, práce potrvají tři roky.

„Modernizovaná stanice za více než 4 miliardy korun poskytne vyšší bezpečnost, plynulost provozu a v neposlední řadě také pohodlí pro cestující. Těm bude sloužit i nový staniční mobiliář, informační systém, či moderní podchody. Obyvatelé Pardubic určitě přivítají i vybudování nové lávky, která zajistí bezpečné a pohodlné propojení severní a jižní části města s přístupy na nástupiště“, říká Petr Hofhanzl, ředitel odboru přípravy staveb Správy železniční dopravní cesty.

Plánovaná rekonstrukce představuje přestavbu podstatné části kolejiště železniční stanice, stavbu nového ostrovního 5. nástupiště a s tím související prodloužení příjezdového a odjezdového podchodu. Kompletní modernizací projdou také všechna stávající nástupiště. Budou mít výšku nástupištních hran 550 mm nad temenem kolejnice, tedy v úrovni podlahy moderních železničních vozů, což značně usnadní nastupování a vystupování z vlaku.

Vybaví se novým informačním a orientačním systémem, rozhlasem a zvukovými majáčky pro nevidomé. Přístup na všechna nástupiště bude zajištěn podchody, které budou vybaveny eskalátory. O bezbariérový přístup se postarají výtahy v odjezdovém podchodu. Součástí projektu je také propojení přednádražního prostoru a jižní části města Pardubic, které zajistí nová bezbariérová lávka pro pěší.

Modernizace se dotkne také kolejiště, především železničního svršku a spodku, rekonstrukcí dále projde zabezpečovací a sdělovací zařízení a dispečerská řídicí technika. Stavbaři se rovněž zaměří na mosty a propustky, inženýrské sítě či energetická zařízení.

Dnešní traťová rychlost je v hlavních průjezdných staničních kolejích 100 km/h a ve směru na Rosice nad Labem pouze 40 km/h. Po dokončení modernizace dojde ke zlepšení traťových parametrů pardubického uzlu tak, že vlaky budou schopny projíždět stanici rychlostí až 160 km/h. Jejich jízda bude navíc výrazně tišší, a to díky použití pružného upevnění kolejnic k pražcům.

O vyšší bezpečnost se postará nové staniční zabezpečovací zařízení 3. kategorie – plnohodnotné elektronické stavědlo. Ovládat ho budou dispečeři z Centrálního dispečerského pracoviště v Praze. V rámci stavby se na pardubickém hlavním nádraží také počítá s implementací evropského vlakového zabezpečovacího zařízení ETCS a úpravou zařízení pro automatické vedení vlaku AVV. Nedílnou součástí bude také montáž nového trakčního vedení ve stejnosměrné napěťové soustavě 3 kV umožňující rychlost až 160 km/h.

Nahoru