English

České dráhy hledají dodavatele 10 bezbariérových jednotek pro trať Praha – Kladno

Národní dopravce České dráhy vyhlásil soutěž na nákup 10 bezbariérových motorových jednotek pro trať Praha – Kladno. Nové soupravy nabídnou na této frekventované příměstské lince nejen moderní interiér, ale také nové služby. Jejich příkladem je připojení k internetu prostřednictvím palubní Wi-Fi sítě.

Národní dopravce České dráhy vyhlásil soutěž na nákup 10 bezbariérových motorových jednotek pro trať Praha – Kladno. Nové soupravy nabídnou na této frekventované příměstské lince nejen moderní interiér, ale také nové služby. Jejich příkladem je připojení k internetu prostřednictvím palubní Wi-Fi sítě.

„Již několik let za sebou sledujeme rostoucí zájem o železniční dopravu. Jen letos za první půl rok jsme přepravili o 1,3 milionu cestujících více než v roce 2016. Nejdynamičtěji roste dálková a také příměstská doprava. Takovým příkladem je i linka Praha – Kladno, která patří mezi ty vůbec nejvytíženější neelektrifikované tratě u nás. Proto je přirozené, že jsme se se Středočeským krajem dohodli na brzké modernizaci vlaků právě zde,“ říká v souvislosti s pořízením nových motorových jednotek Pavel Krtek, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

České dráhy chtějí pro tuto trať pořídit moderní dvouvozové nízkopodlažní motorové jednotky špičkových parametrů. Soupravy mají nabízet komfortní čalouněné sedačky v 1. i ve 2. třídě. Nástup bude bezbariérový, což usnadní cestování lidem na vozíku, ale také seniorům, maminkám s kočárky, nebo rodičům s malými dětmi. Bezbariérové bude také sociální zařízení, které bude navíc vybaveno sklopným pultem pro přebalování kojenců. Univerzální prostor se sklopnými sedačkami umožní snadnou přepravu kočárků i jízdních kol. Samozřejmostí je audiovizuální informační systém nebo systém dálkového ovládání vstupních dveří prostřednictvím slepeckých vysílaček s akustickým majáčkem. To usnadní cestování i nevidomým a slabozrakým spoluobčanům. Nástupní dveře budou předsuvné ovládané tlačítky a za jízdy blokované proti otevření.

„Moderní jednotky nabídnou na trati Praha – Kladno také zcela nové služby a vybavení, které už znají cestujících z desítek dalších linek Českých drah, ale zde jsme je zatím nenabízeli. Bude mezi ně patřit klimatizace interiéru vozů, elektrické zásuvky 230 V pro napájení drobných spotřebičů cestujících, jako jsou notebooky a mobilní telefony, nebo stále více vyhledávané připojení k internetu prostřednictvím palubní Wi-Fi sítě“, upozorňuje Miroslav Kupec, člen představenstva ČD odpovědný za techniku, servis a majetek.

Vysoké nároky jsou kladeny i na další technické parametry jednotek. Vysokou dynamiku jízdy a rychlost má zajistit měrný výkon nejméně 8 kW/t a maximální rychlost 120 km/h. V provozu bude možné spojit až 3 jednotky do jednoho vlaku s kapacitou nejméně 360 míst k sezení. „Po dodavateli chceme, aby vlak už při výrobě vybavil moderní komunikační a zebezpečovací technikou v podobě rádiového zařízení GSM-R a vlakového zabezpečovače ETCS Level 2. Požadujeme také magnetické brzdy, které dokáží minimalizovat zábrzdnou vzdálenost vlaku v případě mimořádné události,“ zdůrazňuje Miroslav Kupec náročné požadavky Českých drah na prvky související se zajištěním vysoké bezpečnosti cestujících.

Deset nových motorových jednotek je určeno především pro trať Praha – Kladno. Národní dopravce ale počítá s tím, že se objeví i na dalších tratích, například z Kladna do Rakovníka a z Kladna do Kralup nad Vltavou. V budoucnosti, po přestavbě tratě Praha – Kladno a její elektrifikaci, se jednotky uplatní na dalších motorových linkách ve Středočeském kraji.

Nahoru