English

Projekt přeshraniční spolupráce pomáhá s přípravou plánované VRT do Drážďan

Cestování vlakem mezi Prahou a Drážďany za 52 minut. Tak by měl v roce 2035 vypadat jeden z konkrétních výsledků projektu, jehož zahajovací konference se konala 22. června v Ústí nad Labem za účasti partnerů z Česka a Saska.

Projekt Přeshraniční spolupráce pro rozvoj železniční dopravy Sasko – ČR je realizován v rámci Programu na podporu přeshraniční spolupráce mezi Českou republikou a Svobodným státem Sasko 2014–2020 spolufinancovaného Evropskou unií. Jeho lídrem je Správa železniční dopravní cesty. Projekt má za cíl zintenzivnit a prohloubit spolupráci institucí za účelem podpory a rozvoje přeshraniční železniční dopravy mezi státy ležícími na obou stranách Krušných hor, a to zejména ve vazbě na připravovanou a plánovanou vysokorychlostní železniční trať z Drážďan přes Ústí nad Labem do Prahy.

Projekt navazuje na vzájemnou spolupráci českých a saských partnerů v uplynulých letech. Z ní mimo jiné vzešly tři předběžné studie, jejichž výstupy budou použity do právě připravované studie proveditelnosti na výstavbu vysokorychlostního spojení Prahy a Drážďan. Její dokončení se předpokládá v první polovině roku 2019.

Při výběru nejvhodnější varianty budou mít důležité slovo také čeští a saští geologové, kteří již provádějí potřebný průzkum na zamýšlených trasách. Výsledkem bude jednotná přeshraniční geologická mapa a 3D model. Kromě práce geologů bude důležitou součástí stávajícího projektu také vypracování potřebné dopravní a socioekonomické analýzy.

Výstavba vysokorychlostní tratě z Prahy do Drážďan přinese nejen konkurenceschopné spojení těchto dvou měst, ale i napojení Česka na vysokorychlostní síť v Německu. Vybudování 26 kilometrů dlouhého přeshraničního tunelu pod Krušnými horami navíc umožní převést dálkovou osobní a také nákladní dopravy z údolí Labe. Trasa mezi českou a saskou metropolí se zkrátí o 56 kilometrů, vysokorychlostní vlaky ji v roce 2035 zvládnou za 52 minut.

Nahoru