English

První EffiLiner 3000 z CZ LOKO už jezdí v ostrém provozu

První elektrická traťová lokomotiva společnosti CZ LOKO má svého zákazníka. Pod obchodním názvem EffiLiner 3000 ji provozuje nákladní železniční dopravce IDS CARGO. K oficiálnímu předání došlo v Praze.

„Zájem o naši dvousystémovou novinku projevilo hned několik českých železničních dopravců, neboť jim umožňuje jezdit pod oběma proudovými soustavami bez výměny lokomotiv. Obrazně řečeno od Děčína až po Štúrovo, a lze pokračovat na střídavé soustavě dál do Maďarska, Rumunska, Bulharska a zemí bývalé Jugoslávie. Tím samozřejmě šetří čas i peníze. Ukazuje to její obchodní potenciál, a proto pracujeme na dalších strojích,“ říká Jaroslav Plhák, obchodní ředitel CZ LOKO.

Dvousystémový, čtyřnápravový EffiLiner 3000 (365.001-7) představuje unikátní modernizaci vyřazených belgických lokomotiv Class12, na níž se pod vedením CZ LOKO podílelo více než 10 firem českého a slovenského železničního průmyslu. Vše začalo před čtyřmi lety, kdy CZ LOKO v dubnu 2013 dovezlo do Česka 12 těchto vysloužilých elektrických vozidel od belgického státního dopravce SNCB, a vytvořilo výjimečný projekt na jejich komplexní modernizaci.

„Jsme moc rádi, že první EffiLiner patří právě do naší flotily. Jeho výkon, rychlost a další technické parametry odpovídají našim potřebám. Nasadíme ho na výkony, kde dosud musíme přepřahat dvě elektrické lokomotivy podle střídavé a stejnosměrné napájecí trakce. To zrychlí přepravní časy a zvýší spolehlivost a sníží nároky na údržbu. Ty jsou oproti starším vozidlům, které provozujeme, nesrovnatelně nižší,“ říká Michal Gajdoš, ředitel a předseda představenstva IDS CARGO. Významně se zvýší i komfort provozního personálu. Firma tím zároveň s předstihem reaguje na připravovanou konverzi trakční proudové soustavy na síti SŽDC, kdy stejnosměrná soustava bude ustupovat té střídavé.

Společnost CZ LOKO tím svůj výrobní program, postavený dosud především na dieselelektrických lokomotivách, rozšířila o traťovou elektrickou lokomotivu a také další segment modernizací elektrických lokomotiv. Nyní tak železničním dopravcům nabízí optimální řešení pro nákladní vozbu rovněž v závislé trakci, samozřejmě včetně zajištění komplexního full servisu služeb.

Slavnostní premiéra se uskutečnila na nádraží Praha - Libeň a byla doplněna prezentační jízdou do Kralup nad Vltavou a zpět. „Dosud jsme pořízení lokomotiv veřejně neprezentovali. Uvědomujeme si ale zájem, který především u širší odborné veřejnosti tato lokomotiva vyvolává. Během zkoušek byla po vzoru automobilového průmyslu maskována, aby nebyly poznat identifikační prvky naší značky,“ dodal Hynek Holub, provozní ředitel IDS CARGO. To patří mezi pětici největších tuzemských nákladních železničních dopravců a služby poskytuje na českých a slovenských tratích.

Nahoru