English

Emil Zátopek získal klíčové povolení k provozu v Německu

Nová lokomotiva 109E Emil Zátopek českého výrobce Škoda Transportation získala schválení k provozu na celé německé železnici. Již dříve obdržela povolení k provozu v Rakousku, Polsku, Maďarsku, na Slovensku a v ČR. V roce 2013 navíc získala jako druhá na světě certifikát TSI High Speed RST, což je dokument nutný pro evropskou interoperabilitu vysokorychlostního železničního systému.

Lokomotiva 109E je třísystémový vysokorychlostní stroj určený pro komerční provoz s rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. Celá výroba a kompletní vývoj proběhly v plzeňské společnosti Škoda Transportation. Předností lokomotivy jsou především její vysoký výkon, spolehlivost, nízká spotřeba energie a šetrnost k životnímu prostředí.

„Úspěšně jsme ukončili sérii předepsaných a náročných zkoušek, které byly nutné pro získání povolení k provozu na německé železnici, a německý drážní úřad EBA nám dal klíčové povolení k provozu, “ potvrdil Tomáš Ignačák, generální ředitel společnosti Škoda Transportation.

Nová třísystémová lokomotiva je určena pro provoz na tratích železničních koridorů všech sousedních zemí České republiky a v Maďarsku. V těchto zemích je schopna plynule přejíždět území s rozdílnými napájecími systémy. Stroj tak odpovídá specifickým podmínkám tratí a napájecím systémům se střídavým napětím 25 kV / 50 Hz, nebo 15 kV / 16,7 Hz, případně i se stejnosměrným napětím 3 kV. Do samotného vývoje nejrychlejší a nejvýkonnější tuzemské lokomotivy investovala Škoda Transportation více než 950 milionů Kč. ČD vlastní 20 těchto lokomotiv, další dvě mají ZSSK.

Nahoru