English

Znovuzrozená lokomotiva „Kyklop“ vyjela opět na trať

Ve středu 6. května 2015 se ve Zkušebním centru Výzkumného Ústavu Železničního, a.s., ve Velimi (ZC Velim) odehrál slavnostní roll-out nově opravené motorové lokomotivy T 499.0002, známé pod přezdívkou „Kyklop“. I přes nepřízeň počasí se pozvaní hosté dostavili v hojném počtu.

Na připraveném pódiu hosty přivítal moderátor celé akce Václav Žmolík a po slavnostních proslovech se všichni konečně dočkali. Z haly HPZ II vyjela, za stálého houkání, opravená lokomotiva. Následovala projížďka po Velkém zkušebním okruhu a křest knihy Kyklop, kterou VUZ vydal na počátku roku 2015.

Lokomotivy řady T 499.0 vyvíjela pražská lokomotivka ČKD na přelomu 60. a 70. let minulého století jako pokračování typové řady motorových lokomotiv s motory o vrtání 230 mm. Konstrukčně řada T 499.0 vycházela z oblíbených „Brejlovců“ T 478.3, proti kterým ale měla řadu vylepšení, jako například elektrodynamickou brzdu, elektrické vytápění vlakových souprav, automatickou regulaci výkonu a moderně řešený pojezd šetrný k traťovému svršku. Také do té doby u motorových lokomotiv nevídaná maximální rychlost 140 km/h prozrazovala, že šlo o lokomotivy určené především pro elitní výkony v dálkové rychlíkové dopravě.

V roce 1974 byla dokončena výroba dvou zkušebních prototypů lokomotiv T 499.0, se kterými byly ihned zahájeny zkoušky – ty se odehrávaly z části právě v ZC Velim a z části také u ČSD, kde lokomotiva T 499.0002 vozila rychlík „Ostravan“ mezi Prahou a Ostravou. Bylo to však už v době, kdy se ČSD v návaznosti na světovou ropnou krizi jednoznačně rozhodly upřednostnit elektrizaci hlavních tratí a vozbu dálkových vlaků přenechat výhradně elektrickým lokomotivám.

Moderní, ale také těžká řada T 499.0 (hmotnost 21,5 tuny na nápravu) tak ztratila možnost svého uplatnění v provozu a do sériové výroby se již nedostala. Oba prototypy byly na počátku 80. let předány do ZC Velim – T 499.0002 jako provozní pro vykonávání zkoušek jiných vozidel a mladší T 499.0001, poškozená požárem, už pouze jako zdroj náhradních dílů pro druhou lokomotivu. Zatímco T 499.0001 byla v roce 1989 sešrotována, stroj T 499.0002 prošel v letech 2013 a 2014 důkladnou opravou v dílnách DPOV, a.s., PSO Nymburk a v lednu 2015 se po dlouhých 22 letech opět projel po kolejích vlastní silou.

Nahoru